ASANSÖR VE YÜRÜYEN MERDİVENLER ARTIK BİRBİRLERİYLE KONUŞABİLİYOR

👤KONE HALDUN ULUSOY, KONE TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ

🔍 KONE, IBM Watson IoT platformunu kullanan, yapay zekaya sahip yeni asansörlerini hayata geçirdi. Nedir bu konuşan asansör?
KONE, asansör teknolojisinde büyük bir devrim gerçekleştirdi.
IBM Watson IoT (Nesnelerin İnterneti) platformunu kullanan, yeni 7/24 Bağlı Hizmetler Programımızı hayata geçirdik. Bu program şu anlama geliyor: Asansör ve yürüyen merdivenler artık birbirleriyle konuşabiliyor.  Bu teknoloji sayesinde asansör ve yürüyen merdivenler bulut platformu üzerinden merkezdeki bilgisayarlara gerçek zamanlı ve anlık rapor veriyor. Merkezdeki bilgisayar da bağlı tüm asansör ve yürüyen merdivenlerin hangi anda ne yaptığını biliyor.
Öte yandan asansör ve yürüyen merdivenlerin sistemlerinde meydana gelen en ufak hata ve arızalardan da haberdar olarak takibe alıyor.

Sorunun durumuna göre hemen ya da tekrarı halinde, ilgili bölgedeki teknisyeni o asansöre ve yürüyen merdivene yönlendirerek sorunu çözüyor.
Sistem, ekipmanların performans, güvenilirlik ve güvenlik özelliklerini geliştirecek şekilde asansör sensörlerinden elde edilen büyük miktarlarda verilerin gerçek zamanlı olarak izlenmesine, analiz edilmesine ve görüntülenmesine imkan tanıyor. Aynı zamanda daha az ekipman arıza süreleri, daha az arıza ve bakım işlemleri ile ilgili detaylı bilgiler sayesinde KONE müşterileri için tamamen yeni bir deneyim anlamına geliyor. Asansör ve yürüyen merdivenleri kullananlar için ise bu, daha az bekleme süreleri ve daha kişiselleştirilmiş deneyimler demek. KONE, önümüzdeki beş yıl boyunca 1 milyondan fazla ilave asansör ve yürüyen merdiveni bulut ortamına bağlamayı hedefliyor.
Yapay zeka asansör sektöründe ne gibi faydalar sağlayacak?
Yapay zeka öncelikle, hem son kullanıcılar hem de asansör bakım, onarım teknisyenleri için daha fazla güvenlik sağlayacak. Asansör arızalarının birçoğu daha önce çeşitli sinyaller veriyor ve bu tip durumlarda ekipmanın çeşitli parçaları zaman içerisinde bozularak sonuçta arızaya neden oluyor.

Yapay zeka ise bu parçaların çalışma performanslarının yorumlanmasını ve sonraki bakım ziyareti esnasında ya da hemen müdahale ile daha sonra arızaya neden olmadan gerekli ayar ve onarımların yapılmasını sağlıyor. Bulut sistemiyle bağlı olan asansörlerdeki çeşitli parametreler 7 gün 24 saat boyunca takip edilerek, önceden müdahale ile muhtemel arızaların bir kısmının gerçekleşmeden önce engellenmesi mümkün oluyor ve bu da asansör bakım ve kullanım kalitesini artırıyor. Yapay zekanın tespit ettiği servis ihtiyaçları, her ekipmana özgü olacak şekilde mevcut bakım planlarına eklenerek daha kaliteli bir bakım performansı sağlanıyor.

Bu sistem ile arızalar tamamen ortadan kalkmasa bile, yine de hem arıza sayılarında azalma sağlanabiliyor hem de sistemin raporladığı parametrelerin incelenmesi ile arıza sonrası hatanın tespit ve giderilme süreci iyileştiriliyor.
Bulut platformu kullanarak bilgileri depolamak mümkün olabilecek mi?
KONE’nin 7/24 bağlı servisler uygulaması, bulut platformuna bağlı ekipmanları izleyerek veri topluyor. Bu çözüm, uçtan uca güvenli bir sistem olarak tasarlanmış olmakla birlikte, asansörün çalışma güvenliğinde herhangi bir kötüleşme olması durumunda bunu izliyor ve müdahale edilmesini sağlıyor. KONE 7/24 Bağlı Servisler programı ile başka herhangi bir şebekeye erişilemiyor.

Türkiye’de konuşan asansör projeleri var mı?
Konuşan asansörler sistemi, 2017 sonu itibarıyla Türkiye’de pilot uygulamaya başlandı ve 2018 yılı ilk çeyreğinde de tüm kullanıcılar için alınabilir bir hizmet haline geldi. Türkiye’de de çeşitli sektörlerde konuşan asansörler bulunuyor ve hızlı bir şekilde yaygınlaşmaları hedefleniyor.

Akıllı endüstrinin yaygınlaşması için önerileriniz nelerdir?
Akıllı endüstri yaşamımızı kolaylaştırmaya başladıkça, hayatın da ayrılmaz bir parçası olacaktır. Bunu bankacılık hizmetlerinin son kullanıcı süreçlerindeki gelişme ile örneklendirebiliriz. 20 yıl önce çok az kişi bankacılık işlemleri için ATM ya da bilgisayar kullanıyordu.

İşlemler çoğunlukla bankaya gidilerek yapılıyordu. 10 yıl önce çok daha fazla kişi bilgisayar kullanarak bankaya gitmeden işlem yapmaya başladı. Bugün ise artık bankalarımızı cebimizde taşıyoruz. 80 yaşındaki Ayşe teyze bile işlemlerini cep telefonundan yapmaya başladı. Akıllı endüstrinin faydaları son kullanıcılar ve işletmeler tarafından görüldükçe kullanım kendiliğinden artacaktır. Bizler bu faydaları müşterilerimize iyi anlatarak ve göstererek sürecin hızlanmasında yardımcı oluyoruz. 
Endüstri 4.0 için nitelikli iş gücü eğitimi ve istihdam politikaları neler olabilir?
Meslek liseleri, üniversiteler ve sanayi, çok yakın iş birliği gerçekleştirerek endüstrinin ihtiyacı olan elemanların yetiştirilmesi konusunda hep beraber çalışmalılar. Ayrıca dil eğitimine önem vermeliyiz. Kendimizi dijital ve akıllı çağa hazırlamak istiyorsak, ilkokuldan başlayarak dünyayı takip edebilecek şeklide dil öğrenen, kullanabilen ve ezberden uzak nesiller yetiştirmeliyiz. “Ne” ve “Nasıl” sorularının cevaplarını düşünmeye iten bir eğitim sistemi üzerinde çalışmalıyız.

KONE, dijitalleşen dünya için ne gibi çalışmalar yapmayı planlıyor?
KONE olarak, sektördeki bu konumumuzu en iyi “insan akışı” deneyimini sunma vizyonumuz doğrultusunda ve ortaklarımızla birlikte sürekli olarak pekiştiriyoruz. Bugüne kadar 3 binden fazla patente sahip olan kuruluşumuz, Ar-Ge alanındaki bu öncülüğünü, kentleşmeyi anlayarak, insan gelişimine odaklanıp ihtiyaç ve fırsatları önceden belirleyerek sürdürüyor.🔍 

Şehirleri yaşamak için daha iyi yerler haline getiren yenilikler ve çığır açan buluşlar geliştiriyoruz. Daha akıllı şehirler ve binalar çevresinde, yeni ekosistemler ortaya çıktıkça, bina dizaynının asansörler, yürüyen merdivenler ve diğer hizmetlere entegre edilmesine yönelik büyük bir potansiyel ortaya çıkıyor. KONE’nin sunduğu 7/24 Bağlı Servisler, asansör ve yürüyen merdivenlere akıllı servisler getiriyor. Bu da, KONE’nin her bir asansöre yönelik olarak bakım planlarını özelleştirebileceği ve böylece performans, güvenilirlik ve güvenlik alanında iyileşmeler yapabileceği anlamına geliyor. Öte yandan KONE, apartman ve sitelere akıl katan yepyeni bir çözüm daha sunuyor. KONE’nin Residential Flow adını verdiğimiz sistem, mobil ve bulut teknolojilerini kullanarak konut sakinleri için üstün konforun kapılarını açıyor. Residential Flow; bina içi kolay erişim, ziyaretçi yönetimi ve bilgi iletimi alanında, insanları teknolojinin geleceğine doğru yolculuğa çıkartıyor. 
Artık marketten elleriniz dolu geldiğinizde hem paketlerinizle uğraşıp hem anahtarla kapıyı açmak ya da asansörü çağırabilmek için paketlerinizi koyacak yer aramak derdi son buluyor.

Çünkü  Residential Flow çözümümüz ile bunların hepsi şimdi kendi kendine halloluyor. Hem yeni hem de mevcut binalarda rahatlıkla kullanılabilen çözümümüz, KONE Access (Erişim), KONE Visit (Ziyaret) ve KONE Information (Bilgi) olmak üzere üç paket halinde sunuluyor.
KONE Access paketimiz, bina kapılarını kontrol ederken, asansörü otomatik olarak sizin için çağırıyor, evinizin bulunduğu kata kolayca ulaşmanızı sağlıyor ve böylece kullanıcıların anahtar taşıma veya kullanma gereğini ortadan kaldırıyor.

Apartmanınızın kapısına yaklaştığınızda kapı otomatik olarak açılıyor. Asansöre yöneldiğinizde, asansör sizi giriş katında kapıları açık ve dairenizin bulunduğu kat seçili olarak bekliyor.
Kabine girdikten sonra asansör sizi otomatik olarak evinizin bulunduğu kata götürüyor. Akıllı telefonunuzun Bluetooth’unun açık olması yeterli.  KONE Visit paketi, KONE Residential Flow’da bina sakinlerinin, ziyaretçileri karşılayarak akıllı telefonları üzerinden kendilerine erişim izni vermelerine olanak sağlayan bir dahili iletişim sistemine sahip. Örneğin; siz iş yerinizde, başka bir şehirde ya da ülkedeyken, apartmanın dış kapısında dairenizin ziline basıldığında diyafondaki görüntü telefonunuza aktarılıyor. Gelen kişi postacı, pizzacı ya da bir aile yakınız olabilir. Telefon üzerinden apartman kapısını açabilir, giren kişi için asansörü çağırabilirsiniz.
Kısaca, siz akıllı telefonunuz üzerinden tek tıkla ziyaretçinizin site ya da bina kapısından girmesini sağlayabilir, asansörde dairenizin bulunduğu katı önceden seçili olarak otomatik bir şekilde lobiye gönderebilirsiniz. 

KONE Residential Flow’un bir diğer yeniliği olan KONE Information paketi ile site yöneticileri, bina ve site ile ilgili bilgileri doğrudan sakinlerin akıllı telefonlarına, asansör ya da lobilerde bulunan bilgi ekranlarına gönderebiliyor. Öte yandan hava ve ulaşım durumları ile ilgili bazı gerekli bilgiler de size ulaşıyor. Örneğin; önümüzdeki 3 saat boyunca hava durumunun nasıl olacağını ekrandan kontrol ederek şemsiyenizi almanızın gerekli olup olmadığını görebilirsiniz. Toplu taşıma araçlarının kalkış saatlerine ekrandan ulaşabilirsiniz. Binanız ile ilgili bildiri ve bilgileri cep telefonu uygulamasından alırken, siz de uygulama yoluyla örneğin onarım ihtiyaçlarınızı site yönetimine bildirebilirsiniz.

IBM ile iş birliğiniz, müşterileriniz için ne anlama geliyor?
Birbirine daha bağlı olan bir dünyada, IBM ile birlikte çalışarak müşterilerimize, uzaktan teşhis ve öngörülebilirlik gibi ek hizmetlerle çok daha iyi servis verme imkanına erişmenin yanı sıra ekipman kullanıcılarımıza da harika deneyimler sunabileceğiz.